Alfa na fusie verder als: aaff

Harderwijk juni 2025

“We zochten groei door een overname, het werd een fusie”, zegt relatiemanager Frits de Fluiter van aaff accountants en adviseurs. “Dus moest er een nieuwe naam komen: aaff. Voortaan hebben we landelijke dekking met onze kantoren en dat is nog maar het begin.”

FUSIE — Wat bewoog accountants- en adviesorganisatie Alfa met bijna twaalfhonderd medewerkers om te fuseren met het Zuid-Nederlandse ABAB naar een top-tienkantoor met ruim tweeduizend medewerkers en 50 kantoren? Frits de Fluiter en Hanneke Grevengoed-de Swart (sales en marketing) van het nieuwe aaff vertellen over de beweegredenen. Landelijke dekking valt als eerste op. Als tweede noemt Hanneke het toekomstperspectief dat aaff klanten kan bieden: “Er staat bij bedrijven veel druk op bijvoorbeeld verduurzaming. aaff heeft de B Corp certificering, dat betekent dat wij je als ondernemer helpen de impact van duurzaamheidsvraagstukken te snappen én kansen van de transitie te grijpen.”

WAARDE TOEVOEGEN — aaff is geen doorsnee fusiebedrijf. De medewerkers zijn via een certificatensysteem co-eigenaar. Frits: “Dus bij ons geen partners ergens in een toren op afstand. Onze tweeduizend co-eigenaren snappen wat ondernemen is; we spreken dezelfde taal als onze klanten.” Met die mentaliteit werkt aaff aan alles van fiscale vraagstukken, sectorspecifiek advies, juridische kwesties en internationaal ondernemen tot accountancy, consulting en innovatie. “Kunnen we waarde toevoegen aan jouw bedrijf? Vaak hebben ondernemers alle eieren in één mandje. Bij ons kun je binnenstappen als je tevreden bent met je administratie bij een klein kantoor maar echt serieuzer advies nodig hebt. aaff treedt dan niet op als je ‘huisaccountant’ maar zuiver als adviseur.”

Hanneke: “Wat de fusie ook oplevert is dat we expertise in meer sectoren in huis halen en ook kunnen uitbouwen. Je krijgt als ondernemer de beste specialist uit onze 50 kantoren.” Voor aaff zijn dat vooral agri & food, bouw & infra, handel & e-commerce, hightech maakindustrie en logistiek & transport. Frits: “Terwijl je contactpersoon gewoon in je regio dichtbij jou blijft. Die korte lijnen blijven, ook in ons werkgebied in de regio van: Amersfoort, Nijkerk, Barneveld, Harderwijk en Dronten. We noemen dat: aaff overal van betekenis.”

VERDIENMODELLEN — Naast nieuwe expertise in sectoren investeert aaff ook aanvullend in ICT, A.I. en meer specialismen die hard gaan. Frits: “We willen opdrachtgevers bijbenen maar ook op dingen vooruitlopen. Voor de komende jaren staan natuurlijk digitalisering en verduurzaming hoog op de agenda. Maar wat ook vaker genoemd mag worden zijn de verdienmodellen van het mkb. Zijn je prijzen robuust genoeg voor de komende jaren? Als je een nieuw product of dienst gaat ontwikkelen, hoe ga je dat dan berekenen en hoe neem je beleid, tarieven, milieuregels en al die zaken daarin mee? Wij adviseren daarin met de blik op morgen.” Hanneke: “Ook omdat we specifieke expertise kunnen inzetten. Bijvoorbeeld door te benchmarken met ons omvangrijke klantenbestand: wat doet de markt?” Frits: “Ondernemers zijn hier soms te weinig mee bezig. Hoe houdbaar is je model in de toekomst? Kom gerust langs voor een goed gesprek hierover.”

Frits de Fluiter
Goede Reede 1, Harderwijk
06 29 59 26 76 of frits.de.fluiter@aaff.nl

 

aaff
Stad in Bedrijf magazine

Lees nu
het héle magazine!

Lees hier
Het hele Stad in Bedrijf magazine lezen