4 tips voor fiscaal personeelsmanagement

Harderwijk december 2022

Het verschil tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt is niet vaak zo groot geweest als nu. Wanneer u directeur of manager bent in een onderneming dan heeft u dit ongetwijfeld gemerkt. Het is moeilijk om nieuw personeel te vinden. Dit maakt het belang van behoud van uw huidige personeel steeds groter.

Het vinden van nieuw personeel is niet alleen erg lastig, maar kan ook een dure aangelegenheid worden. U moet er zelf veel tijd in investeren of u bent veel geld kwijt aan een recruiter. Een (kleine) investering in het behoud van uw huidige personeel is dan al snel rendabel. Denk eens aan onderstaande fiscale mogelijkheden:

  1. Energiecompensatie

Uw personeel wordt privé waarschijnlijk geconfronteerd met hoge energielasten. Via de vrije ruimte van de werkkostenregeling heeft u de mogelijkheid om uw medewerker daar (eenmalig) met een netto bijdrage voor te compenseren. In 2023 bedraagt de vrije ruimte 3% over de eerste € 400.000 loonsom en 1,18% over het restant.

  1. Fiets van de zaak

Maakt uw medewerker graag gebruik van de fiets? Bijvoorbeeld om naar de zaak te komen? Dan kunt u een fiets aanschaffen of leasen en aan uw medewerker ter beschikking stellen. Uw werknemer betaalt dan elke maand 7% bijtelling. Bij een fiets van € 2.000 kost dit uw medewerker slechts circa € 5 netto per maand.

  1. Thuiswerkvergoeding

Wanneer uw personeel thuiswerkt kunt u in 2023 een nettobedrag van € 2,15 per thuiswerkdag verstrekken. Daarnaast kunt u ook nog een vergoeding voor internet- en telefoonkosten geven, indien dit noodzakelijk is voor het uitoefenen van de werkzaamheden.

  1. Studietoelage kind

Heeft uw werknemer schoolgaande of studerende kinderen? Dan kunt u dit kind rechtstreeks een studietoelage toekennen. Vaak is hier geen belasting over verschuldigd.

Mocht u gebruik willen maken van één van deze tips laat u dan goed adviseren door uw accountant of salarisadviseur, die de kleine lettertjes kent.

Ik wil ook niet onbenoemd laten dat personeelstevredenheid meer is dan goede financiële arbeidsvoorwaarden. Minstens net zo belangrijk zijn bijvoorbeeld een goede cultuur, ontwikkelingsmogelijkheden en verantwoordelijkheid.

Rest mij u via deze weg alvast een gezegend en voorspoedig 2023 toe te wensen!

Stephensonstraat 29
3846 AK Harderwijk
Postbus 1164
3840 BD  Harderwijk
0341-45 55 97
harderwijk@schuiteman.com

Stad in Bedrijf magazine

Lees nu
het héle magazine!

Lees hier
Het hele Stad in Bedrijf magazine lezen