De rol van docent en praktijkopleider verandert
Bovenwijs is een project van Platform Techniek om studenten beter voor te bereiden op het werken in de praktijk. Landstede-docenten René Pladdet en Walter Rijnbout maken als projectleden de verbinding tussen onderwijs en bedrijfsleven.
REGIO – Om de bewezen kloof tussen onderwijs en bedrijfsleven te dichten is onderzoek gedaan onder jongeren (scholieren en studenten) en leermeesters en leidinggevenden uit het bedrijfsleven. Dit gaf verhelderende inzichten waar de projectleden in de uitvoering mee aan de slag gaan.
Vijf inzichten
Joongeren willen graag leren door te doen en hebben daarin behoefte aan een actievere en meer prominente rol van bedrijven in het onderwijs. Pladdet: “Zo zien ze de relevantie van wat ze geleerd krijgen op school. Bedrijfsbezoeken geven motivatie om door te aan met de opleiding.”
Bedrijven zijn bereid om bij te dragen aan praktijkgericht onderwijs, maar de mate van betrokkenheid en de manier waarop verschilt, afhankelijk van tijd en capaciteit. Ook willen ze bijtijds gevraagd worden en weten wat er van hen verwacht wordt. Van kijkdag, actieve interviewdag tot workshop. Of het verstrekken van materiaal om mee te werken.
Ten derde signaleren bedrijven dat jongeren nog veel moeten ontwikkelen op gebied van werkhouding en soft skills en zoekende zijn naar hun rol. Denk aan communicatie, op tijd komen, respect, omgang en betrouwbaarheid. ,,Collegiaal zijn betekent samen het werk afmaken, er voor elkaar zijn maar ook werk zien liggen en oppakken.”
Bedrijven ervaren een gat tussen onderwijs en praktijk in technische kennis en vaardigheden van jongeren. Rijnbout: “Het is de vraag wanneer iemand écht beroepsbewaam is. Zijn de werkhouding en softskills in orde, dan komt de kennis en ervaring wel, zo is de gedachte.”
Tot slot voldoet het huidige onderwijs niet aan de behoeftes van jongeren rondom praktijkleren door gebrek aan afwisseling en de mogelijkheid tot opdoen van praktijkervaring. “Zij willen naast hun stages meer zien wat ze kunnen doen en waarin ze kunnen doorgroeien.”
Adviezen
De inzichten hebben geleid tot drie speerpunten. Vanuit het onderwijs meer initiatief nemen om de relatie met bedrijven te versterken, zodat jongeren goed voorbereid worden op de arbeidsmarkt. Mbo-studenten moeten met meer bedrijven kennis kunnen maken om beter te zien wat er ‘te halen valt’. Voor de docent betekent dit buiten de muren van het klaslokaal denken. Door vmbo’ers workshops te laten ervaren op mbo-niveau kunnen ze een bewuste studiekeuze maken.
Breder oriënteren
De docent krijgt ook de rol van verbinder, die ook moet kunnen netwerken. Met als doel meer regie nemen op oriëntatie in het bedrijfsleven. De kloof tussen student en werkgever bij een stagemarkt wordt door de docent als bemiddelaar gedicht. Praktijkopleiders van stagebedrijven krijgen op hun beurt training om jongeren beter te kunnen begeleiden. Hiervoor kunnen zij kosteloos een certificaat behalen.
De projectfase van Bovenwijs is na anderhalf jaar afgerond. De volgende fase is borging van de adviezen in de praktijk door onderwijsregisseurs. Platform Techniek zoekt hierbij deelnemers aan de profieltafels.
Wil jij ook een actieve bijdrage leveren? Neem dan contact op met Walter Rijnbouw wrijnbout@landstede.nl of Rene Pladdet rpladdet@landstede.nl.
