Klaar voor de toekomst met een gecertificeerd product

Harderwijk september 2025

Klaar voor de toekomst met een gecertificeerd product

Textline Reclame voor Morgen, zo heet het Harderwijkse signbedrijf sinds kort. Een naam die meteen de koers van het bedrijf weerspiegelt: klaar voor een toekomst waarin innovatie en duurzaamheid niet alleen inspirerend zijn, maar ook onmisbaar.

HARDERWIJK – Textline bestaat al sinds 1989 en is inmiddels ruim 35 jaar actief. Zo’n vijf jaar geleden besloot het bedrijf, met vestigingen in Harderwijk en Zwolle, een nieuwe richting in te slaan. “We hadden al een goed geïsoleerd pand met zonnepanelen en energielabel A++, maar we wilden verder verduurzamen”, vertelt eigenaar Rolf Lebbink. “Zowel bij de instroom van grondstoffen als de uitstroom van restmateriaal.”

Tijdens zijn zoektocht naar manieren om de ecologische voetafdruk te verkleinen, stuitte Lebbink op een opvallend gebrek aan aandacht binnen de branche. “Niemand hield zich bezig met duurzame folies of de recycling van snijafval. Gebruikte folies bijvoorbeeld van autobelettering én overtollig materiaal (soms wel 20-25% van het totaal) verdwijnen vaak gewoon in de grofvuilcontainer. Dat gaat om tonnen per jaar.”

Folie krijgt een tweede leven

Toen twee grote folieleveranciers hem vertelden dat recycling onmogelijk was vanwege de aanwezigheid van weekmakers en lijmresten, besloot Lebbink zelf op onderzoek uit te gaan. En met succes: hij vond een partij die gebruikte folie tóch een tweede leven kan geven.

“Wij persen de folie tot balen en verzamelen die op pallets. Vervolgens haalt een gespecialiseerd recyclingbedrijf ze op. Daar worden ze verwerkt tot onder meer rubberen handschoenen en laarzen. Dat voelt een stuk beter dan verbranden.”

Biobased alternatief

Ook aan de voorkant van het productieproces pakte Lebbink door. Hij vond een milieuvriendelijk alternatief voor aluminium en kunststof reclame- en informatieborden: een biobased paneel. “Het bestaat voor 60% uit rijstvliesjes – restmateriaal van het meest gegeten voedsel ter wereld. Verder bevat het 18% pvc (minerale olie) en 22% steenzout. Met 60% biobased inhoud voldoet het aan de officiële norm om als biobased materiaal te gelden.”

Het rijstvliesjes-verkeersbord won in 2020 zowel de publieks- als de vakjuryprijs van de Veluwse Innovatieprijs. “We kregen de bevestiging dat het materiaal veilig én vernieuwend is. Inmiddels leveren we de borden door heel Nederland: Staatsbosbeheer gebruikt ze inmiddels 4 jaar in hun natuurgebieden, Arriva heeft 1.500 halteborden geplaatst in de Achterhoek en we produceren er dit jaar nog eens 1.650 voor Noord-Brabant. Ook gaan we de komende 20 jaar alle borden leveren voor het Utrechts Landschap.”

Sterker dan spaanplaat

Het materiaal oogt als spaanplaat, maar is veel sterker en bezit de eigenschappen van kunststof. “Rijstvlies beschermt van nature de rijstkorrel tegen vocht en schimmel. Het materiaal is waterafstotend, verkleurt niet, en gaat gegarandeerd 80 jaar mee”, zegt Lebbink. “Het wordt in Duitsland al gebruikt als gevelbekleding en is perfect voor circulaire bouwprojecten. Ook akoestische panelen voor binnen zijn ermee te maken.”

Textline maakte er onder meer deurhangers van voor Van der Valk Hotels, bouwborden voor BAM, reclamezuilen voor Ballast Nedam en een volledig duurzame beursstand voor Scheer & Foppen. “De toepassingen zijn eindeloos.”

Getoetst en goedgekeurd

Met het NEN-gecertificeerde verkeersbord was de basis gelegd. Inmiddels zijn de rijstvliespanelen officieel LCA-gecertificeerd, na een positief onderzoek door de Hedgehog Company in juni. “We zijn nu opgenomen in de Nationale Milieudatabase (NMD). De LCA, levenscyclusanalyse, is een wetenschappelijke methode die de milieu-impact van een product meet, van grondstof tot afval. Onze panelen doorstaan de strengste internationale ISO- en NEN-normen.”

Rijstvlies bespaart maar liefst 98% CO₂-uitstoot ten opzichte van aluminium en pvc, waar de meeste informatieborden van worden gemaakt. “Het is onderbouwd met feiten. Geen greenwashing dus, maar duurzaamheid die wetenschappelijk onderzocht en meetbaar is.”

Voorloper in de keten

Textline loopt vooruit op de komende Europese regelgeving, waarbij grote bedrijven met 500+ personeelsleden vanaf 2026 verplicht worden hun milieuprestaties te rapporteren aan de overheid. MKB’ers moeten niet denken dat dit aan hun deur voorbijgaat. “Zij zullen ook voorwaarden gaan stellen aan hun leveranciers om hun milieu-impact terug te brengen, dus bereid je hier tijdig op voor”, zegt Lebbink. “Transparantie en duurzaamheid worden de nieuwe norm vanaf 2026 en dat is over een paar maanden.”

Textline Reclame voor morgen
Lorentzstraat 7, Harderwijk
T: 0341-417777
www.text-line.nl

Stad in Bedrijf magazine

Lees nu
het héle magazine!

Lees hier
Het hele Stad in Bedrijf magazine lezen