St vd Brink neemt DAF XF FAS sleepwagen in gebruik!
Na jarenlang trouwe dienst nemen we afscheid van onze geliefde sleepwagen DAF XF 105 FAN. Onze krachtpatser heeft de afgelopen jaren onze vrachtwagens geborgen, maar nu is het tijd om met pensioen te gaan. In het eerste halfjaar van 2025 hebben wij met behulp van partners een gloednieuwe sleepwagen, DAF XF FAS, opgebouwd. Sinds vandaag wordt de sleepwagen in gebruik genomen.

Keuze voor een DAF XF FAS
De start van elke nieuwe truck begint bij de leverancier. In het geval van de sleepwagen, begon dit in Eindhoven bij DAF. Voor de aanschaf van het DAF chassis gingen Alex van den Brink (directeur St vd Brink), Sander Jansen (Manager Wagenpark) en Kornelis Schrijver (Chef Werkplaats) met Paul Keizers (Fleet Sales Manager DAF) in gesprek. Vanuit jarenlange kennis en samenwerking is gekozen voor een DAF XF FAS. In de DAF-fabriek is de motor en de cabine op het chassis gemonteerd. Er is gekozen voor deze truck als sleepwagen, door deze voordelen:
- Sterk chassis met een sleepas met dubbele montage
- Krachtige motor met 530 pk voor genoeg trekkracht
- DAF XF staat bekend om het chauffeurscomfort in de cabine

Opbouw van het DAF chassis door eigen technici
Na een succesvolle productie in de DAF-fabriek, is de DAF XF FAS, geleverd op eigen grond in Ermelo. Onze technici zijn direct aan de slag gegaan in de werkplaats met de verlichting, veiligheidssignalering, het demonteren én vervolgens weer monteren van het spuitwerk. De tankbandsteunen voor de luchtketels zijn zo opgehangen dat alles binnen het chassis past en de kasten compleet langs het chassis geplaatst kunnen worden. Zo krijgt de sleepwagen maximale opbergruimte en is al het materieel beschikbaar tijdens bergingswerkzaamheden.
Opbouw van de kraan
Nadat het DAF chassis opgebouwd is, is de kraan aan de beurt. Het merk van de kraan die wij in gebruik nemen is, BRO Bärgningsbyggen AB. Een Zweedse leverancier die kranen levert voor de bergingsindustrie. Vaste partner Van Winkoop uit Ermelo heeft de kraan zorgvuldig gemonteerd. Vervolgens is het chassis van de vrachtwagen en de kraan gespoten door de spuiterij van Van Winkoop.
Opbouw van de kasten
Zowel aan de linkerzijde als de rechterzijde van de vrachtwagen worden kasten geplaatst om bergingsmaterialen en gereedschap in te bewaren. In deze kasten zijn onder andere een gereedschapskist gemonteerd en een watertank om je handen te wassen. De gaten voor de verlichting, flitsers en omgevingslampen zijn voorgeboord. Er zijn platen gemaakt voor de zijradar en er is een fly-over gemonteerd voor de zwaailampbalk. Hierin staat onze bedrijfsnaam. Na de opbouw worden ook de kasten gestraald, gescoopeerd en geschuurd. Vervolgens is epoxy primer (zwart van kleur) toegebracht, dit is een soort grondverf. Daarna zijn de kasten voorzien van dezelfde rode DAF-kleur als de cabine. En de finishing touch? De bestickering natuurlijk!
Videoserie op Social Media
Het hele proces van de productie in de DAF-fabriek tot de bestickering is vastgelegd in een speciale videoserie. Deze serie kent maar liefst 15 delen, welke elke twee weken zijn gedeeld op de Social Media kanalen van St vd Brink. Een serie dat op de voet gevolgd werd, gezien het bereik en de interactie met de video’s. Deel 7 van de videoserie heeft zelfs 1,7 miljoen videoweergeven bereikt op Facebook. De serie wordt afgesloten met oud-eigenaar Aalt van den Brink. Hij heeft het eerste ritje met de sleepwagen gereden!
Samenwerking met DAF
Aan iedereen die heeft geholpen bij de totstandkoming van deze sleepwagen, wil St vd Brink haar dank uitspreken. Het was een proces waarin handwerk essentieel is geweest. Daar kunnen geen computers tegenop. Daarnaast is St vd Brink dankzij het advies van Paul, in staat geweest om innovatieve voertuigen zoals de DAF XF FAS te integreren in dagelijkse logistieke operaties. We zijn dankbaar voor onze samenwerking met DAF. Tot slot kijken we uit naar de komende jaren waarin de sleepwagen van waarde mag zijn bij het snel en veilig helpen van onze chauffeurs onderweg door de monteurs van onze eigen werkplaats.
