AD-opleiding is investering voor werknemer en bedrijf

ZWOLLE maart 2021

Steeds meer bedrijven willen hun productieproces (verder) automatiseren. De Associate Degree (AD) opleiding Industriële Automatisering en Robotica van Hogeschool Windesheim leidt op voor productiebedrijven, machinebouwers, de procesindustrie en technische dienstverleners. Kortom: overal waar machines staan of gemaakt worden.

 

ZWOLLE – De vraag om een opleiding in automatisering van machines en systemen is ontstaan vanuit het bedrijfsleven. Er was al een Industriële Automatisering en Robotica minor (keuzedeel van een halfjaar) die groeide naar 100 studenten per jaar. Zij voerden in kleine groepjes opdrachten uit bij bedrijven. Zo was er al expertise voor de opleiding en anderzijds ontstonden veel contacten met bedrijven in de regio. Uit die behoefte is begin 2017 het Fieldlab Industrial Robotica opgericht: een groep bedrijven met Landstede MBO, Deltion College en Windesheim als partners met als doel onderwijs ontwikkelen en stimuleren op gebied van robotica. ,,Vanuit de bedrijvengroep in het Fieldlab is het initiatief genomen om een Associate Degree niveau 5 op te zetten: een 2-jarige deeltijd hbo-opleiding voor mensen die al aan het werk zijn. De opleiding is in september 2019 gestart en in juni liggen de eerste diploma’s op tafel. Het eerste jaar waren er tussen de 20-25 studenten en dit jaar is het aantal soortgelijk. Zij zijn tussen 20-55 jaar en hebben allemaal een baan bij een bedrijf’’, vertelt Aart Schoonderbeek (46) uit Dalfsen.

Hij is projectleider voor het opzetten van de AD-opleiding, die sterk is afgestemd op de bedrijven. ,,Zij hebben ons geholpen met het lesmateriaal. Uiteindelijk is de school leidend in wat studenten moeten leren en kunnen tijdens zo’n opleiding, maar veel stemmen we af. Bij de accreditatie van de opleiding door de overheid moet de opleiding relevant zijn voor het werkveld. We leiden op voor productiebedrijven, machinebouwers, de procesindustrie en technische dienstverleners. Kortom: overal waar machines staan of gemaakt worden.”

Voor studenten is de AD opleiding interessant om zich verder te ontwikkelen in de diepte en breedte. Schoonderbeek noemt als voorbeeld een werknemer met een (mbo)elektro-opleiding die meer wil programmeren of een werktuigbouwkundige die ervaring wil opdoen met de software van de machines waarmee hij werkt. ,,Een AD’er is in staat een deel van de machine te ontwerpen of aan te passen. Hij moet software kunnen schrijven maar ook sleutelen en weten hoe de machine werkt. Gelet op de technische ontwikkelingen op de werkvloer worden in de toekomst andere vaardigheden gevraagd, dus is de opleidingen ook voor bedrijven noodzakelijk. Het werk wordt complexer en het gevraagde opleidingsniveau hoger. Je kunt je personeel bijscholen om mee te blijven gaan met de nieuwe ontwikkelingen in automatisering, digitalisering en robotisering.”

 

Studenten van de AD-opleiding werken maximaal vier dagen per week en volgen één dag in de week onderwijs op Windesheim. ,,Ze doen werkzaamheden die passen bij het niveau van de opleiding en moeten die vaardigheden kunnen laten zien. Het geleerde wordt direct in de praktijk gebracht.”

Het belang voor de werkgever is binding en werving. ,,Het personeelsbestand blijft bij met de ontwikkeling in technologie. Studenten nemen nieuwe ideeën mee naar het bedrijf. Bedrijven moeten mee in automatisering, digitalisering en robotisering. Om kennis binnen te halen en het personeelsbestand up-to-date te houden is dit een fantastische opleiding. Het is een investering voor zowel het bedrijf als de medewerker.’’

 

Zorg dat uw bedrijf klaar is  voor de toekomst!

 

Windesheim

iar@windesheim.nl

0900-8999

www.windesheim.nl

Stad in Bedrijf magazine

Lees nu
het héle magazine!

Lees hier
Het hele Stad in Bedrijf magazine lezen