Groei van bedrijf wordt bepaald door succes op de arbeidsmarkt

REGIO november 2019

Paul Verhoef is sinds juni 2018 algemeen directeur van Rabobank Randmeren. Hij geeft in een column zijn visie op het MKB.

Paul Verhoef is sinds juni 2018 algemeen directeur van Rabobank Randmeren. Hij geeft in een column zijn visie op het MKB.

Rabobank Randmeren organiseerde 30 oktober het MKB congres op het Bouw & Infrapark, met als thema ‘De toekomst van arbeid’. Tijdens dit congres gaven sprekers hun visie op de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. De slag op de arbeidsmarkt bepaalt het succes van je onderneming. Voor ondernemers is het nog meer de kunst medewerkers aan je te binden, dan de klant voor je te winnen. In de gezondheidszorg, het onderwijs, bouw, infra en logistiek, maar ook techniek; in elke sector is de vraag hoe je aan goede mensen komt. Overal is een tekort. Ik heb het in mijn carrière nog nooit meegemaakt dat er in feitelijk elke sector er zo’n roep is om mensen en dat de groei van een onderneming wordt belemmerd doordat er onvoldoende arbeidskrachten zijn.

‘Ondertussen’

We bevinden ons in de transitie naar een gedigitaliseerde en gerobotiseerde economie. Er verdwijnen beroepen uit de maatschappij en er zit potentie in de robots die ons werk overnemen. Maar we zitten ook nog in onze oude economie en in dat ‘ondertussen’ heb je fricties. Enerzijds zie je dat prefab bouwen zorgt voor een verhoogde productiviteit in de bouw, maar dat het ook niet eenvoudig is om deze omslag snel te maken met als gevolg dat de bussen van metselaar, voeger, timmerman, schilder, installateur en elektricien nog steeds op de bouwplaats zichtbaar zijn. Dat zie je breed terug in de economie; een deel van het handmatig werk wordt vervangen door computers en robots. In de ‘ondertussen’ fase is veel ontwikkeling, maar de echte doorbraak om innovaties die de productiviteitsvraag om met minder mensen meer te produceren op te lossen is er nog niet. Dat geeft knelpunten op de arbeidsmarkt. Bij iedere onderneming waar ik zit, is dat een onderwerp. Een verschil in generaties, schaarste, veranderende arbeidsmarkt vraagt ander gedrag van werkgevers. Vaak hoor je dat medewerkers niet meer loyaal zijn, maar dat gebrek komt voort uit het gevoel onvoldoende gestimuleerd te worden in hun ontwikkeling. Werkgevers moeten nadenken over het faciliteren daarvan.

Het moet op een andere manier. Familiebedrijven hebben succes omdat mensen daar al langer werken, maar dat is vaak een vergrijzende generatie. De nieuwe generatie vraagt van de werkgever meer uitdaging. Aandacht voor een modern HR beleid is cruciaal voor succes.

Mijn advies is; ontwikkel een visie, strategie en een plan gericht op het behoud, instroom en ontwikkeling van je medewerkers. De Rabobank heeft speciaal voor het MKB een nieuw concept ontwikkeld dat hierbij kan ondersteunen.

Stad in Bedrijf magazine

Lees nu
het héle magazine!

Lees hier
Het hele Stad in Bedrijf magazine lezen