LooHorst ‘We luisteren’

ERMELO oktober 2020

LooHorst Landscaping maakt het groen en de buitenruimte waardevol. Door te luisteren naar de eisen, wensen en kaders van opdrachtgevers. ,,Beperkingen zijn voor ons even uitdagend als ambities. We zijn creatief genoeg om andere oplossingen te bedenken. We staan voortdurend in verbinding met de opdrachtgever door echt te luisteren. Da’s typisch LooHorst.”

ERMELO – LooHorst Landscaping, sinds 2004 gevestigd aan de Buitenbrinkweg in het buurtschap Horst, is een bedrijf volop in ontwikkeling. Reinald van Ommeren is directeur sinds 2006, toen het bestaande hoveniersbedrijf en het tuincentrum op deze locatie werden overgenomen en voortgezet. De hoofdvestiging in Ermelo en de dependance in Ede tellen in totaal zo’n 50 medewerkers.

 

Managementteam

Sinds drie jaar vormt algemeen directeur Van Ommeren het managementteam met hoofd bedrijfsbureau Erik Hammenga en bedrijfsleider Albert de Koning. Het driemanschap treedt nu ook als zodanig naar buiten.

Van Ommeren (57) is verantwoordelijk voor de commerciële kant van de bedrijfsvoering en algemene zaken die in het bedrijf spelen. Hammenga (30) werkt vijf jaar bij het bedrijf en organiseert als hoofdbedrijfsbureau de projecten. ,,Dat begint bij het inventariseren van de mogelijkheden en gaat tot het vinden van de oplossingen. Hierbij worden de scenario’s aan de opdrachtgever voorgelegd. En we checken de financiële en technische haalbaarheid van de oplossingen.’’

De Koning (30) werkt tien jaar bij Loohorst en is als bedrijfsleider verantwoordelijk voor het personeel dat buiten werkt. ,,Ik zorg er met de uitvoerders voor dat alles goed verloopt en doe het klantcontact. Ik begeleid de projecten en de processen die daar bij horen tot een goed eindresultaat.”

 

Klant en medewerkers centraal

Het LooHorst van nu is wezenlijk anders dan tien jaar geleden. Met name de laatste jaren zijn stappen gezet en is het bedrijf op een andere toer gegaan.

De Koning: ,,Verschil is dat we het belang van onze klant en eigen mensen centraal stellen. Dat vertalen we richting de klant in onze nieuwe slogan: ‘We luisteren’. We kijken naar de behoefte van de klant, de uitdagingen en vraagstukken die er spelen bij de opdrachtgever. We luisteren naar wat de klant wil en wat haalbaar is binnen zijn budget. Dit geldt zowel voor aanleg, renovatie als onderhoud.”

 

Drie pijlers

De dienstverlening van Loohorst omvat drie pijlers: Ontwikkeling & Realisatie,

Terreinzorg & Service en Bomen & Landschap.

Ontwikkeling & Realisatie van gebouw gebonden groen en de buitenruimte is vaak in opdracht van bouweraannemers, ontwikkelaars, architecten en zorgpartijen.

De aanleg van daktuinen is bijna bouwkundig werk, weet Van Ommeren. ,,Of de aanleg nu op het terrein, tegen de gevel of op het dak is; we creëren een goede basis voor een duurzaam terrein. Hierdoor scheppen we randvoorwaarden voor hoogwaardig groen.’’

 

Terreinzorg & Service zet LooHorst in als servicegericht onderhoud om als partner naast de opdrachtgever te staan. ,,Hierbij zorgen wij voor het in stand houden van de buitenruimte om de waarde van het terrein te behouden.”

Bomen & Landschap wordt uitgevoerd voor (semi)overheden als waterschappen. De Koning: ,,Dit betreft zaaiwerk op lastige locaties, aanplant van groen, kleinschalig maaiwerk, (ver)planten en snoeien van bomen met focus op 100% groei. We inventariseren de primaire behoefte en vinden de oplossing voor de klant. Als voorbeeld: voor Leisurelands hebben we deze zomer de eikenprocessierups verwijderd en duurzaam preventief bestreden met nematoden.”

 

Integrale aanpak

Bij de inrichting van de buitenruimte spelen maatschappelijke thema’s. Hammenga zegt hierover: ,,Dit benaderen we integraal. Hittestress, wateroverlast of -tekort en wet- en regelgeving zijn op elk project van toepassing. We kijken breder dan naar de ambities van opdrachtgevers; namelijk ook naar uitdagingen en kansen die een project biedt.”

Van Ommeren: ,,Het is meer dan boompjes planten in zwarte grond, wat een traditioneel hoveniersbedrijf vroeger deed. Als allround inrichters van de buitenruimte nemen we alle onderdelen mee, inclusief verhardingen, kabels, leidingen, riolering en verlichting. Met als uitgangspunt alle voorwaarden scheppen voor een toekomstbestendige en duurzame leefomgeving.”

 

Als aansprekend voorbeeld voor deze regio noemt Van Ommeren het Oranjepark, een groene omgeving die in hartje Ermelo wordt getransformeerd. Hier staat het Kroondomein met zorgappartementen. ,,De mensen die hier wonen, hebben individuele wensen: wandel-, beweeg- en verblijfsmogelijkheden en activiteiten als het verzorgen van planten. Met slimme oplossingen hebben we binnen budget deze wensen en eisen vertaald. Na de succesvolle aanleg sluit onze servicegerichte aanpak van beheer hier naadloos op aan. Door te luisteren naar de eisen en kaders van opdrachtgevers, maar ook door in te spelen op hun uitdagingen en praktische vraagstukken. Van de aanleg van een daktuin, de uitvoering van boomzorg tot het beheer van een goed onderhouden buitenruimte.”

 

,,Een project is geslaagd als iedereen er plezier aan heeft; van opdrachtgever, onze medewerkers en partners tot de gebruikers.’’

 

 

LooHorst Landscaping

Buitenbrinkweg 51 Ermelo

0341-494769

www.loohorst.com

Stad in Bedrijf magazine

Lees nu
het héle magazine!

Lees hier
Het hele Stad in Bedrijf magazine lezen