Opleiden en trainen in de digitale belevingswereld is de toekomst

Harderwijk februari 2024

De manier van opleiden is constant in beweging en technologische ontwikkelingen zoals extended reality en artificial intelligence volgen elkaar snel op. Innovatieadviseur Teus Timmer volgt deze ontwikkelingen op de voet en is thuis in de 3D gesimuleerde omgeving van extended reality. Bij het opleiden van de medewerker van de toekomst, is niet de vraag of, maar wanneer je overgaat tot het gebruik van innovatieve leermiddelen in zowel het onderwijs als in het leven lang leren, stelt hij.

HARDERWIJK – De Veiligheidsacademie ondersteunt de lessen/trainingen die gegeven worden aan mbo-studenten en medewerkers in het werkveld. Samenwerking tussen het MBO-onderwijs en het bedrijfsleven in de regio is noodzakelijk voor een goede afstemming en om inhoud te geven aan de doorlopende leerlijn en een leven lang leren.

Door de snel veranderende maatschappelijke en technische ontwikkelingen, is het noodzakelijk dat opleider en werkgever in overleg blijven, zodat de student/medewerker de juiste scholing krijgt wat past bij zijn/haar ontwikkeling en zijn/haar periode bij de werkgever. “Dit is het traject Leven lang ontwikkelen. De focus van de Veiligheidsacademie Noordwest Veluwe (VANWV) richt zich op de domeinen veiligheid en zorg. Binnen Landstede Groei Opleidingen is het aanbod zelfs veel breder. Zo zijn er ook technische, zorg, administratieve en andere opleidingen die verzorgd kunnen worden.”

Technische ontwikkelingen

De Veiligheidsacademie beschikt over een ExpertiseCentrum Extended Reality (ECXR). Hier wordt gekeken naar het vraagstuk van leervraag tot leerproduct, wat aansluit bij de nieuwe generatie studenten/medewerkers. “We zien dat de student van nu en de werknemer van de toekomst op een andere manier leert en informatie vergaart. De nieuwe generatie swipet en zoekt impact. Ze zijn gericht op het verzamelen van kennis vanuit meerdere digitale bronnen en halen daar uit wat voor hen van belang is. Als je dat combineert met beleving, krijg je een optimale manier van leren. Want beleven doet onthouden.”

Met Virtual Reality (VR) worden situaties visueel en realistisch gemaakt. “Vroeger lieten we met een PowerPointpresentatie zien hoe het hart werkt, nu krijgt de student een VR-bril en bevindt zich qua beleving in het hart. Zo kun je ervaren/zien wat er daadwerkelijk gebeurt bij een infarct. Ze begrijpen het beter en het beklijft.”

VR simuleert een casus, een situatie die een student niet vaak tegenkomt, maar in zijn werk wel mee om moet kunnen gaan. Studenten worden in realistische situaties gebracht, wat hen weerbaarder maakt en voorbereidt op de praktijk. “Zo zijn de Boa’s van de gemeente Ermelo betrokken bij de ontwikkeling van het uitschrijven van een proces verbaal. Zo leren studenten omgaan met verwarde personen die regelmatig in de winkelstraat fietsen. Zij kunnen onbewust overtredingen begaan en dan moet er in principe worden gehandhaafd. Hoe ga je om met de wet en de dilemma’s waar je mee te maken hebt? Ga je waarschuwen, bekeuren of de mogelijke instelling bellen? Met VR kunnen zowel studenten als Boa’s hierin worden getraind door ons.”

Artificial Intelligence (AI)

Het expertisecentrum gaat de stap maken naar de toepassing van artificial intelligence (AI). Een virtuele situatie kan worden gecombineerd met AI. Hierdoor wordt de beleving nog realistischer, stelt Timmer, die voorbeelden van crisissituaties aanhaalt. “Denk aan gesprekstechnieken aan een balie van een bedrijf of contact met een patiënt die verward gedrag vertoont. Met VR, ondersteund door AI, kun je bijvoorbeeld weerbaarheid trainen, het omgaan met mensen, agressieregulatie, kunnen de-escaleren. AI verzorgt het tegenspel van de gebruiker.”

Hoe werkt dit? “De avatar is een digitale tegenspeler in virtual reality waar je AI aan koppelt. Wij schrijven hier nu een script voor; een rollenspel van gedrag en vaardigheden. In de huidige situatie spreek je de avatar aan en reageert met een vaste tekst die wij hebben in geprogrammeerd. Met AI geef je vooraf enkele kaders en gewenste situatie van tegenspel aan, zoals verward, anderstalig, agressief of meegaand. AI kiest dan zelf voor tekst en gedrag wat hier binnen past. Hierdoor wordt het scenario meer onvoorspelbaar en dus veel realistischer. Met AI heb je minder acteurs nodig en je kunt het overal toepassen: in de zorg, supermarkt, balie/receptie, etc. In onderwijs en werkveld willen wij het leerproces ondersteunen en de kwaliteit verhogen met deze innovatieve middelen, passend bij de nieuwe generatie, de medewerker van de toekomst.”

 

Graag komen wij met werkgevers in contact om te helpen met ontwikkelprogramma’s voor het trainen van personeel. Interesse of meer informatie? Neem contact op met Teus Timmer.

 

Landstede Veiligheidsacademie Noordwest Veluwe

06-51824066

ttimmer@landstede.nl

www.groeiopleidingen.nl

Stad in Bedrijf magazine

Lees nu
het héle magazine!

Lees hier
Het hele Stad in Bedrijf magazine lezen