Verschil in verwachting tussen bedrijven en het onderwijs
Als opleidingsadviseur van Landstede Groei Opleidingen kom ik over de vloer bij bedrijven en organisaties in de regio Midden Nederland. In de 20 jaar dat ik dit doe, zou je kunnen zeggen dat ik van de hoed en de rand weet en dat ik nergens meer van op kijk. Maar…… ook ik leer bij, iedere dag.
HARDERWIJK – Er bestaat een verschil in verwachting tussen bedrijven en het onderwijs. We denken dat we elkaar begrijpen en verstaan, maar de praktijk blijkt weerbarstiger. Zo sprak ik een HR-manager van een groot elektrobedrijf. Gedreven door personeelstekort had zijn team in korte tijd ‘iedereen die gezond van lijf en leden was’ aangenomen. Maar de korte termijn oplossing kraakte. Er was meer nodig dan ‘een aap een kunstje leren’. Konden we samenwerken?
Ik heb groot respect voor de mannen en vrouwen in het werkveld die storingen oplossen. Geen storing of klant is standaard en je staat er vaak alleen voor. Daar word je niet blij van als monteur. En dat is wel wat je wilt als werkgever; dat je mensen goed in hun vel zitten en de kennis hebben om in de volle breedte te kunnen functioneren.
Onderwijs zorgt voor borging van basisvaardigheden en certificering. Een uitnodiging om naar Harderwijk te komen om verder te praten was snel gemaakt. Vol trots liet ik ons praktijklokaal zien met indrukwekkende industriële robots en 3D-printers. Er was opgeruimd (leve corona!) en de machines glommen ons toe. Er werd instemmend gemompeld en de deal kwam rond.
Al snel was de eerste gezamenlijke ontwikkeldag een feit. Ik zocht ze in de school op. Er was niemand in het robotlokaal. Ik hoorde wel stemmen komen uit de oude werkplaats die op de nominatie voor afbreken en opnieuw opbouwen staat. Naar mijn mening een vies hok. Nog net licht en verwarming, maar verder weinig smaak of kraak. Maar daar zaten ze; de ontwikkelaars. Nog voor ik excuses uit kon brengen voor het feit dat dit lokaal niet leek op de state of the art locatie die ik had laten zien, riep de manager enthousiast ‘Hier voelen de jongens zich thuis!’.
Ik had de verwachting rondom de uitstraling van de leslocatie verkeerd ingeschat. Voor werknemers die al een tijdje niet in de schoolbanken hebben gezeten, is herkenning en laagdrempeligheid belangrijk. Je wilt je thuis voelen in de techniek. Ook al is dat in een schoolgebouw. In het oudste deel. Tussen de machines en lasboxen. Ieder zijn ding.