Bredere kijk in de zoektocht naar groei

HARDERWIJK | maart 2021

Kijken door andere bril geeft nieuw inzichten in je bedrijf. Thexton Armstrong adviseur Frans Wakelkamp is drie kwart jaar aan de slag met Els Knol-de Kort omdat zij wil groeien en ervoor open staat om anders te denken. ,,Ik heb door de gesprekken met Frans geleerd om veel breder te kijken.”

 

HARDERWIJK – Ze kennen elkaar van netwerkclub BNI in Elburg, waar Frans Wakelkamp uit Harderwijk en Els Knol-de Kort uit Dronten in het najaar van 2019 een paar keer naast elkaar aangeschoven bij ontbijtsessies. Els heeft al 12,5 jaar haar bedrijf Ballonnen en meer. “Wij maken ballondecoratie voor elke gelegenheid en verhuren feestartikelen. We verkopen lucht’’, zegt ze met een knipoog.

Els wilde graag groeien met haar bedrijf. ,,En daar bij sta ik open voor veranderingen en te horen hoe anderen denken.” Door de coaching en het advies van de Thexton Armstrong adviseur is ze anders gaan kijken naar haar bedrijf. ,,Frans heeft me letterlijk een andere bril op laten zetten, waardoor ik meer inzicht kreeg en mijn aanpak is veranderd. De vragen die hij stelt, maken mij veel bewuster van ondernemen. Ik heb geleerd om veel breder te kijken dan alleen maar omzet maken. Je kunt op verschillende manieren je bedrijf runnen en daardoor gezond maken.’’

Een duidelijke verandering is de gerichte inzet van marketing en daarmee kostenbesparing. ,,Eerst maakte ik veel meer reclame zonder daar goed bij na te denken. Als het goed gaat, ben je wat makkelijker in wat je uitgeeft. Het plaatsen van advertenties deed ik in de periode voor corona vaker. Nu maak ik bewustere keuzes en doe ik veel meer met social media.”

Ook heeft Els inzicht gekregen in prijsbeleid. ,,Je bepaalt een prijs en ik vond het altijd moeilijk om prijzen met de inflatie mee te laten lopen. Ik was bang voor omzetverlies en klanten kwijt te raken. Frans heeft mij een ander inzicht gegeven, dat het normaal is om mijn prijzen aan te passen aan de inflatie.’’

 

Kritische vragen

Prijsbeleid, kostenbeheer en marketing zijn drie onderdelen van de winstlekkage waar Thexton Armstrong zich mee profileert en ondernemers helpt. ,,Ik zeg niet hoe het moet, maar stel kritische vragen. Mijn klant komt met antwoorden naar boven en wordt aan het nadenken gezet. Daarbij is Els heel coachable; zij wil als onderneemster geholpen worden en staat open voor advies. Ik durf de vinger op de zere plek te leggen door met liefde ‘vervelende’ vragen te stellen. Dan helpt het dat de ondernemer daarbij in de spiegel kijkt. Want niet elke ondernemer wil zich laten souffleren en over zijn trots heen stappen om geholpen te worden.”

Ze zijn nu driekwart jaar bezig en hebben frequent, maar laag intensief contact. Mede door de gesprekken met Frans gaat Els een nieuwe stap zetten. ,,In principe ga ik in juni een ander pand huren en in de toekomst zou ik meer personeel willen hebben. Ik sta ook zeker open voor een vervolg met Frans.”

 

Thexton Armstrong

Frans Wakelkamp

Kozakkenbergerhout 13 Harderwijk

06-22443762

www.thextonarmstrong.nl

Stad in Bedrijf magazine

Lees nu
het héle magazine!

Lees hier
Het hele Stad in Bedrijf magazine lezen