Elke verbetering vraagt om verandering

PUTTEN februari 2021

Na een mooie en leerzame tijd bij de ABN AMRO en Rabobank en in de ICT start Coen Nap per 1 januari 2022 zijn eigen adviesbedrijf. Met OptiWinst zet hij zijn kennis en ervaring in om organisaties beter te laten functioneren.

 

PUTTEN – Coen Nap (62) is voor veel MKB ondernemers in de regio een bekend gezicht. De laatste 12 jaar was hij in dienst bij Rabobank, eerst met kredietrisicomanagement en bijzonder beheer in zijn portefeuille; de laatste zes jaar als manager MKB voor de regio Harderwijk-Putten. ,,In gesprekken hadden klanten concrete investeringsvragen. Hoe de investering te financieren, maar steeds vaker of het wel verstandig was om te investeren. Alternatieven bespreken of kritische vragen stellen is echter niet meer de rol van een bank. Banken verwijzen steeds meer naar internet voor het wel of niet krijgen van een financiering, maar niet voor advies. Dit was een mooi moment om voor mijzelf te beginnen. Ik wil graag op een leuke manier voor klanten bezig zijn door hen te adviseren. Ik vind het prachtig om mijn kennis, netwerk en creativiteit in te zetten om ondernemers verder te helpen. Mijn advies moet meer opleveren dan het kost.’’

OptiWinst staat voor Naps eigen specialisme, het optimaliseren van winst. ,,Dat wil zeggen dat je voldoende winst maakt om de continuïteit van je bedrijf te waarborgen met klanten voor de lange termijn. Dat is wat anders dan winstmaximalisatie, dat meer op de korte termijn is gericht.’’

De driehoek in het bedrijfslogo staan voor product, markt en hulpmiddelen; drie factoren die goed afgestemd dienen te worden voor optimalisatie van de winst. ,,Dit model is op ieder bedrijf van toepassing. Je kijkt naar de samenstelling van producten of diensten, de markt van klanten, prospects, etc. en de hulpmiddelen – mensen, machines en gebouwen. Soms heb je producten waar je niets op verdient en kun je daar beter afstand van doen. Datzelfde geldt voor markten die je alleen maar bezighouden. Dan kun je je beter richten op prospects of producten/diensten ontwikkelen die passen bij je klant of aansluiten op je portfolio. Moderniseren en/of digitaliseren van hulpmiddelen kan ook noodzakelijk zijn. Elke verbetering vraagt om verandering.”

Nap wil MKB bedrijven helpen in de rol van commissaris als ‘kritische buitenstaander’. ,,Door mijn inzicht, ervaring en analytisch vermogen heb ik vrij snel door wat er beter kan in organisaties. Problemen liggen vaak aan een gebrek aan focus of liquiditeiten. Soms zit een ondernemer zo dicht op het bedrijf dat hij dit zelf niet meer scherp ziet. Eigenlijk heb ik 44 jaar stage gelopen om goede adviezen te kunnen geven. Ik kan dat door mijn kennis van Excel ook goed laten zien met grafieken. Ik ben creatief in het bedenken van oplossingen. Ook de keuze voor de juiste financieringsbron en -vorm kan veel geld besparen. Soms zijn dingen heel simpel en moet je ze niet ingewikkelder maken dan ze zijn. Dat doe ik door persoonlijk contact, humor en met mijn netwerk kan ik partijen samenbrengen.’’

 

OptiWinst

06-53629372

www.optiwinst.nl

Stad in Bedrijf magazine

Lees nu
het héle magazine!

Lees hier
Het hele Stad in Bedrijf magazine lezen