MBO Scrum leert vaardigheden voor de praktijk

HARDERWIJK juli 2021

MBO Scrum is ontwikkeld om alles wat studenten doen op Landstede MBO projectmatig aan te kunnen pakken. Zij worden dusdanig opgeleid dat ze met allerlei type mensen in multidisciplinaire teams leren werken. ,,De kern is zelfstandigheid koppelen aan het nemen van eigen verantwoordelijkheid.”

HARDERWIJK – De methodiek is al in 2014 ontwikkeld voor de ICT-opleidingen van Landstede MBO. Destijds was Niels Rook als docent al bezig met het concept; nu is hij teamleider van Office Management en Handel & Commercie. ,,Wij hebben MBO scrum ontwikkeld met Team ICT. Scrummen was hot in de ICT-wereld. Je werkt met een team van ontwikkelaars aan een product of dienst, meestal voor een opdrachtgever. Het product ontstaat in iteraties (kleine stapjes), die je steeds aan de stakeholders presenteert. Zo ontstaat het volledig naar wensen en eisen van de gebruikers. Wij kwamen er vrij snel achter dat dit in het onderwijs niet werkte. Scrum is gericht op productontwikkeling, maar in het onderwijs is leerontwikkeling het product.”

 

Inmiddels is de methodiek zo ontwikkeld dat studenten alles op school projectmatig doen. ,,Een project kun je zien als een periode van tien weken. Studenten krijgen werk op voor tien weken en door scrum leren ze dit te plannen. Leerlingen kunnen wel degelijk plannen, als je hen dat maar leert. Het er aan houden vraagt weer om een andere manier van begeleiden. Elke periode wordt afgesloten met een project retrospective. We kijken of je leerdoel is behaald en wat nieuwe leerdoelen zijn.’’

MBO Scrum leert de studenten vaardigheden die ze in de praktijk nodig hebben. ,,Studenten leren deze ‘samenwerking skills’ het best in groepen: naar elkaar luisteren, elkaars medewerking vragen,. Ze maken gebruik van elkaars kennis en vaardigheden en spreken elkaar aan op gedrag en werkhouding. De groep bestaat uit 5-8 studenten en ieder teamlid is de specialist op zijn gebied. Eén teamlid is scrummaster. Hij/zij is aanspreekpunt voor de groep, leidt het overleg en is aanspreekpunt voor de docent. Na tien weken verandert de groepssamenstelling.”

Gevolg is dat studenten zelfstandig werken en hun eigen verantwoordelijkheid nemen. ,,Door deze te koppelen leer je studenten keuzes maken en de gevolgen in zien – die accepteren of andere keuzes maken.  Door onderwijskunde (kennis) te koppelen aan ervaring bieden we een totaal begeleiding leerproces, wat revolutionair schijnt te zijn. Studenten worden opgeleid tot een positieve houding, professioneel in hun vak, met een proactieve aanpak. Dat is nodig om in het bedrijfsleven succesvol te zijn.’’

 

Meerdere opleidingen binnen Landstede werken volgens deze methodiek en ook andere ROC’s hebben MBO Scrum inmiddels geadopteerd. ,,Als alle opleidingen zo werken, kun je multidisciplinaire teams maken. Ze zien dat het werkt en datzelfde geldt voor bedrijven. We horen dat studenten die wij afleveren veel zelfstandiger zijn bij hun stage. Ze durven ook makkelijker naar iemand toe te stappen om vragen te stellen. Wij meten aan hun persoonlijke voortgang of ze daar aan toe zijn. Pas dan gaan ze op stage en dan kunnen ze ook de volgende stap zetten.”

 

Een stage is een leertijd en geen presteertijd, vindt Landstede MBO. Rook: ,,Investeren in de medewerker loont en bij het ontwikkelen van studenten hebben school en bedrijfsleven elkaar nodig.”

 

Heb je als bedrijf een interessant project voor studenten? Stuur dan een mail naar harderwijk@landstede.nl

 

Landstede MBO

www.landstedembo.nl

Stad in Bedrijf magazine

Lees nu
het héle magazine!

Lees hier
Het hele Stad in Bedrijf magazine lezen